Tilbage   Jubii Debatforum > Livsstil > Liv & Sjæl > Job & karriere
Blogs FAQ Kalender Søg Dagens indlæg Marker Fora Læst

Svar

LinkBack Tråd Menu Visninger
Gammel 06. marts 2010, 07:28
Flabbatazs Avatar
Håbløs

Tilmeldingsdato: 25 08 2004
Blog Indlæg: 15
Flabbataz has a reputation beyond reputeFlabbataz has a reputation beyond reputeFlabbataz has a reputation beyond reputeFlabbataz has a reputation beyond reputeFlabbataz has a reputation beyond reputeFlabbataz has a reputation beyond reputeFlabbataz has a reputation beyond reputeFlabbataz has a reputation beyond reputeFlabbataz has a reputation beyond reputeFlabbataz has a reputation beyond reputeFlabbataz has a reputation beyond repute
Feriepenge og fyring

Jeg har arbejdspladsrelateret stress og har været sygemeldt siden 2. april sidste år. I oktober ringede jeg til fagforeningen, som sagde at jeg har ret til at få udbetalt min hovedferie, eftersom jeg har været syg i hele perioden. Vi har talt en del sammen og vi blev så enige om at afregne det hele i januar, fordi jeg forventede en fyreseddel på grund af fravær og i januar ville min opsigelsesperiode være overstået.

Jeg fik fyresedlen i slutoktober og ventede så til slutjanuar med at aflevere mine ting, fordi jeg ville udsætte at få ribbet op i tingene. Jeg aftalte med min tidligere chef at feriepengene ville blive afregnet til februarlønnen, hvilket ikke skete.

I februar fik jeg brev fra fagforeningen om at jeg ville blive smidt ud, fordi jeg ikke længere er beskæftiget indenfor faget. Sådan er reglerne og det vidste jeg også.

Pengene kom ikke. Så jeg ringede til HR, der forsikrede mig om at pengene ville komme med sidste lønseddel i februar med natpenge og sådan. For 10 dage siden kom lønsedlen, men ingen penge for hovedferien. De står opgivet som opgjort (altså - en information til mig om hvor meget jeg har til gode), men de er ikke udbetalt.

Jeg ringede igen til HR, som omstillede mig til min tidligere chef, som ikke anede hvad jeg talte om. Hun talte som hun plejer til mig og jeg blev simpelthen både gal og ked af det. Jeg bad hende om at tale ordentligt, hvilket har været vores store omdrejningspunkt. Hun sagde at hun havde taget sig af det, hvortil jeg kun kunne sige at det ikke var gået igennem og at hun burde prøve igen.

Det lovede hun modstræbende at gøre. Jeg fik senere at vide at pengene var sendt afsted til Feriefonden og at jeg ville få et brev fra dem. Hun sagde at der ville ske noget i løbet af 14 dage. De 14 dage er gået på onsdag og der er hidtil ikke sket noget som helst.

Og det har tricket min stress igen, så jeg ikke sover mere end et par timer ad gangen. Det er for så vidt hvad det er selvom det er trælst, men jeg gruer sq for at skulle ringe til hende igen på onsdag og fortælle at jeg ikke har modtaget noget som helst fra Feriefonden.

Jeg kan ikke blive ved med at udskyde det her, fordi jeg rent faktisk også skal afholde restferien før ferieåret udløber - og jeg har en planlagt operation i ultimo april, hvor jeg bliver sygemeldt.

Men hvad gør jeg? Jeg tror ikke på at der kommer et brev til mig fra Feriefonden inden onsdag. Gennem hele min ansættelsesperiode har jeg skullet rykke for at pengene (udover løn) har været korrekte og kommet til tiden. At ferien har passet. At jeg har kunnet få fri, når jeg har haft brug for det. At de rettigheder jeg har er blevet overholdt. Jeg er simpelthen så træt af det og jeg synes bare ikke det er rimeligt. Jeg ved bare ikke hvad jeg skal gøre.

Fagforeningen har ikke været meget bevendt under hele min ansættelsesperiode og sagde direkte til mig i oktober at eftersom jeg nok var på vej ud, var der ingen grund til at rasle med sablerne, fordi de jo skulle samarbejde med min arbejdsgiver, når jeg var stoppet.

Hvilke andre muligheder har jeg egentlig? Jeg føler mig så afmægtig og tanken om at skulle ringe til hende onsdag rider mig som en mare, fordi hun jo vil sige at det HAR hun jo taget sig af og hvad jeg havde tænkt mig at hun skulle gøre mere ved det, når hun jo HAR ringet og rykket og hvorfor jeg egentlig ikke bare venter til næste måneds afregning og hvad jeg havde tænkt mig at hun skulle gøre mere ved det.

Jeg ved kun at min søvn de sidste 14 dage har været fucked up - 4 timers sammenhængende søvn i træk, hvilket er meget bedre end da jeg først blev sygemeldt, hvor jeg kun sov et par timer i døgnet. Det er bare ikke optimalt, når jeg skal søge arbejde og passe det studie jeg har gang i ved siden af med A-kassens tilladelse. Faktisk skal jeg igennem 6 ugers selvvalgt uddannelse om lidt også - og det begynder at knibe med at nå det før jeg skal sygemeldes.

Jeg håber virkelig at der er nogen herinde, der ved hvad jeg skal gøre? Og jeg vil hellere skrive herinde at pengene er kommet alligevel end jeg vil udsætte tråden til onsdag, for jeg ved ikke hvad jeg gør hvis det brev ikke er kommet fra Feriefonden.

Flabbinj

Mus fjærter ej som hest uden røven revner.
Svar med citat
Gammel 06. marts 2010, 08:17
Flabbatazs Avatar
Håbløs

Flabbataz has a reputation beyond reputeFlabbataz has a reputation beyond reputeFlabbataz has a reputation beyond reputeFlabbataz has a reputation beyond reputeFlabbataz has a reputation beyond reputeFlabbataz has a reputation beyond reputeFlabbataz has a reputation beyond reputeFlabbataz has a reputation beyond reputeFlabbataz has a reputation beyond reputeFlabbataz has a reputation beyond reputeFlabbataz has a reputation beyond repute
Jeg har lige fået et bud på at jeg skal henvende mig til Feriefonden. Kan jeg det, mon? For så slipper jeg jo for at skulle ringe til min tidligere chef.

Flabbinj

Svar med citat
Gammel 06. marts 2010, 08:22
stars_of_Fires Avatar
Permanent beboer

Tilmeldingsdato: 26 08 2003
Blog Indlæg: 2
stars_of_Fire har udmærket sigstars_of_Fire har udmærket sig
Det er et forsøg værd. Måske kan de hjælpe, men de bider ikke hovedet af dig, hvis de ikke kan.
Lykkelig single
Svar med citat
Gammel 06. marts 2010, 08:24
Flabbatazs Avatar
Håbløs

Og det handler om ferie, der er optjent til afholdelse i ferieåret maj 2009/april 2010, så jeg har lidt travlt med at få de penge ud så jeg kan holde den ferie jeg faktisk har ret til.

Edit. Jeg kan se at feriekort for næste ferieår kommer senest d. 15. marts, hvis og såfremt arbejdsgiveren har opgjort ferien inden begyndelsen af februar. Det tvivler jeg så også på at de har gjort, men det må jeg tage mig af når vi kommer til det.

Flabbinj

Svar med citat
Gammel 06. marts 2010, 08:41
Mor2005s Avatar
Opgivet

Tilmeldingsdato: 01 12 2004
Mor2005 has a reputation beyond reputeMor2005 has a reputation beyond reputeMor2005 has a reputation beyond reputeMor2005 has a reputation beyond reputeMor2005 has a reputation beyond reputeMor2005 has a reputation beyond reputeMor2005 has a reputation beyond reputeMor2005 has a reputation beyond reputeMor2005 has a reputation beyond reputeMor2005 has a reputation beyond reputeMor2005 has a reputation beyond repute
Det lyder sgu helt hen i vejret, at din fagforening ikke overtager den slags, når du rent faktisk er gået ned med stress pga. arbejdet. Hvad er det for en fagforening? Synes jeg kunne huske, at du var i DSB

Jeg er selv blevet fyret fra Banedanmark. Ikke fordi de ville, men fordi de behandlet mig som 2. rangs medarbejder, da jeg kom tilbage fra barsel. Og da gik jeg til min fagforening.

De overtog forhandlinger og møder med dem derefter. Jeg behøvede overhovedet ingen kontakt med dem.

Hokus pokus, mig i fokus!

Enhver so kan bedst lide sine egne grise.
Svar med citat
Gammel 06. marts 2010, 09:02
Flabbatazs Avatar
Håbløs

Citat:
Oprindeligt indlæg af Mor2005 Vis Indlæg
Det lyder sgu helt hen i vejret, at din fagforening ikke overtager den slags, når du rent faktisk er gået ned med stress pga. arbejdet. Hvad er det for en fagforening? Synes jeg kunne huske, at du var i DSB

Jeg er selv blevet fyret fra Banedanmark. Ikke fordi de ville, men fordi de behandlet mig som 2. rangs medarbejder, da jeg kom tilbage fra barsel. Og da gik jeg til min fagforening.

De overtog forhandlinger og møder med dem derefter. Jeg behøvede overhovedet ingen kontakt med dem.
Det er Dansk Jernbaneforbund. Sikkert den samme som din. Jeg har selv skullet stå for al kontakt til arbejdsgiver og tidligere chef - også selvom jeg bad dem om at overtage. Jeg fik afslag, fordi som han sagde: Vi skal jo stadig samarbejde med DSB, når du ikke er ansat længere. Og så måtte jeg klare det selv.

Der er heller ikke nogen der har mindet mig om at få stressen meldt som arbejdsskade. Jeg synes jeg er ved at drukne i alt muligt omkring det her.

Flabbinj

Svar med citat
Gammel 06. marts 2010, 09:09
Mor2005s Avatar
Opgivet

Tilmeldingsdato: 01 12 2004
Mor2005 has a reputation beyond reputeMor2005 has a reputation beyond reputeMor2005 has a reputation beyond reputeMor2005 has a reputation beyond reputeMor2005 has a reputation beyond reputeMor2005 has a reputation beyond reputeMor2005 has a reputation beyond reputeMor2005 has a reputation beyond reputeMor2005 has a reputation beyond reputeMor2005 has a reputation beyond reputeMor2005 has a reputation beyond repute
Citat:
Oprindeligt indlæg af Flabbataz Vis Indlæg
Det er Dansk Jernbaneforbund. Sikkert den samme som din. Jeg har selv skullet stå for al kontakt til arbejdsgiver og tidligere chef - også selvom jeg bad dem om at overtage. Jeg fik afslag, fordi som han sagde: Vi skal jo stadig samarbejde med DSB, når du ikke er ansat længere. Og så måtte jeg klare det selv.

Der er heller ikke nogen der har mindet mig om at få stressen meldt som arbejdsskade. Jeg synes jeg er ved at drukne i alt muligt omkring det her.

Flabbinj
Nej, jeg var i HK stat Men kender udemærket Dansk Jernbaneforbund. Og det er ikke for noget godt!

Jeg synes ærlig talt, at fremfor at du ringer til de røvbananer. Så sender du dem et anbefalet brev - som du sender til din tidligere leder samt DSB HR. Og skriv at de bedes bekræfte modtagelse af dit brev samt du forventer, at få skriftligt svar inden for x antal hverdage.

Hokus pokus, mig i fokus!

Enhver so kan bedst lide sine egne grise.
Svar med citat
Gammel 06. marts 2010, 09:12
stars_of_Fires Avatar
Permanent beboer

Tilmeldingsdato: 26 08 2003
Blog Indlæg: 2
stars_of_Fire har udmærket sigstars_of_Fire har udmærket sig
Citat:
For så slipper jeg jo for at skulle ringe til min tidligere chef.
Jeg synes nok, at du har givet din chef rigelig mulighed for at ordne tingene. Så hvis der ikke er sket noget på onsdag, og feriefonden ikke kan hjælpe dig, så ville jeg skrive til chefens chef og bede h*n få orden på tingene. Jeg ville starte på brevet allerede i dag, da min erfaring er, at jeg har brug for at lægge det væk noget tid ind imellem, for at ende med et sobert og neutralt brev.
Lykkelig single
Svar med citat
Gammel 06. marts 2010, 09:20
Flabbatazs Avatar
Håbløs

Citat:
Oprindeligt indlæg af Mor2005 Vis Indlæg
Nej, jeg var i HK stat Men kender udemærket Dansk Jernbaneforbund. Og det er ikke for noget godt!

Jeg synes ærlig talt, at fremfor at du ringer til de røvbananer. Så sender du dem et anbefalet brev - som du sender til din tidligere leder samt DSB HR. Og skriv at de bedes bekræfte modtagelse af dit brev samt du forventer, at få skriftligt svar inden for x antal hverdage.
Citat:
Oprindeligt indlæg af stars_of_Fire Vis Indlæg
Jeg synes nok, at du har givet din chef rigelig mulighed for at ordne tingene. Så hvis der ikke er sket noget på onsdag, og feriefonden ikke kan hjælpe dig, så ville jeg skrive til chefens chef og bede h*n få orden på tingene. Jeg ville starte på brevet allerede i dag, da min erfaring er, at jeg har brug for at lægge det væk noget tid ind imellem, for at ende med et sobert og neutralt brev.
God idé med skriftlig henvendelse. Jeg overvejer (urealistisk) at oprulle hele min ansættelse via TV2 eller et andet program, fordi jeg synes det er helt vildt som jeg har skullet slås for de mest basale rettigheder. Og det har ikke været hver gang - det har været hver ENESTE gang. Den slags bliver man bare træt af.

Min erfaring med DJ er heller ikke af det gode og jeg har mistet al tillid og respekt for fagforeninger. Skal jeg igen være med i en fagforening bliver det ASE eller en anden uafhængig fagforening. Det andet virker alligevel ikke.

Jeg vil starte på brevet i dag, så jeg ender op med et nogenlunde neutralt brev. Jeg ved dog ikke rigtigt hvem der er min tidligere leders chef, men jeg regner med at kunne omgå det ved at sende brevet til lederen for afdelingen - det kunne jo være at det var lederens chef.

Flabbinj

Svar med citat
Gammel 06. marts 2010, 10:31
solveig61s Avatar
Kongelig

Tilmeldingsdato: 21 01 2005
solveig61 has a reputation beyond reputesolveig61 has a reputation beyond reputesolveig61 has a reputation beyond reputesolveig61 has a reputation beyond reputesolveig61 has a reputation beyond reputesolveig61 has a reputation beyond reputesolveig61 has a reputation beyond reputesolveig61 has a reputation beyond reputesolveig61 has a reputation beyond reputesolveig61 has a reputation beyond reputesolveig61 has a reputation beyond repute
Citat:
God idé med skriftlig henvendelse. Jeg overvejer (urealistisk) at oprulle hele min ansættelse via TV2 eller et andet program, fordi jeg synes det er helt vildt som jeg har skullet slås for de mest basale rettigheder. Og det har ikke været hver gang - det har været hver ENESTE gang. Den slags bliver man bare træt af.

Min erfaring med DJ er heller ikke af det gode og jeg har mistet al tillid og respekt for fagforeninger. Skal jeg igen være med i en fagforening bliver det ASE eller en anden uafhængig fagforening. Det andet virker alligevel ikke.

Jeg vil starte på brevet i dag, så jeg ender op med et nogenlunde neutralt brev. Jeg ved dog ikke rigtigt hvem der er min tidligere leders chef, men jeg regner med at kunne omgå det ved at sende brevet til lederen for afdelingen - det kunne jo være at det var lederens chef.

Flabbinj

Først får du lige nogle af de her

Dernæst vil jeg give de andre ret i, at en skriftelig henvendelse med en kommentar om en skriftelig tilbagemelding er rigtig godt.

Din chefs overordneret kan det ikke være HR-chefen???

Hvorfor er Uglen Klogskabens fugl, når man bliver Klog af Skade?
Svar med citat
Svar

Bookmarks

Tråd Menu
Visninger

Indlæg Regler
Du må ikke oprette nye tråde
Du må ikke svare på indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB kode er Til
Smilies er Til
[IMG] kode er Til
HTML kode er Fra
Trackbacks are Til
Pingbacks are Til
Refbacks are Til

Alle tider er GMT +2. Klokken er nu 01:59.

Copyright © 1995-2010 Jubii A/S