|
|
||||
|
||||
|
2-årig med til begravelse?
.. min søde gamle farmor døde igår eftermiddags. Det er vi naturligvis alle kede af.
Nu melder spørgsmålet sig så, om vores 2 årige datter skal med til begravelsen på lørdag. Jeg vil gerne have hende med, jeg ved min farmor ville have ønsket det, og jeg synes også hun skal have mulighed for at se, at Oldemor ikke bare er forsvundet ud i den blå luft, men at vi alle sammen siger farvel til hende. Familien (min farfar inklusive) synes alle det er en god ide at hun kommer med.Men jeg er bange for, om det er egoistisk af mig. Hun kan jo selvfølgelig ikke forstå det rigtigt... Og noget andet er, hvad vi praktisk gør under selve ceremonien. Min mand står selvfølgelig stand by og kan tage hende med ud hvis der opstår problemer. Ellers har jeg tænkt at vi kan tage lidt bøger, legetøj med mv.. Hvor længe varer en begravelse egentlig sådan ca.? Hvis nogen af jer har erfaring med at tage en ca 2-årig størrelse med til begravelse, må I endelig give mig jeres indput... Pau
|
||||
|
||||
|
Jeg ville ikke tage min søn på 2,9 med men kun fordi han ikke ville kunne forstå min hvorfor alle græder og hvorfor man dør. Han er meget bagud sprogligt. Var han helt med tror jeg kun jeg ville lade ham blive hjemme hvis jeg ikke havde min mand som stand by.
|
||||
|
||||
|
Jeg synes det er den største selvfølge, at tage sit barn med til begravelse hos familie.
Men det er selvfølgelig vigtigt, at I taler med hende om på forhånd hvad det er der skal ske. Og er det længe siden hun har været i en kirke sidst, så måske lige gøre det inden, så hun ved hvad det er. Det tager som regel en lille time synes jeg, og ja en bog og noget vil være rigtig fin at ha' med. |
|
|
||||
|
||||
|
Citat:
Citat:
Det er ikke noget vi normalt gør så meget i - og jeg tvivler på, at vi kan nå at komme i kirke inden lørdag.. Det ku ellers ha været en fin ide.Vi har allerede snakket lidt om det, og hun ved at oldemor er død, vi skal sige farvel, og hun skal ned i jorden.. Men hun forstår jo nok ikke helt betydningen alligevel. Men det er nok en god ide at snakke lidt mere om det, specielt dagen op til.. Tak
|
||||
|
||||
|
Det er jeg ked af at høre
![]() Jeg tror også, jeg ville tage Villads med. Han ville helt sikkert ikke forstå ret meget af det, men jeg ville have det godt med, at han havde været med til at "sige farvel" som en del af familien. Villads synes, det er spændende at være i kirke (vi har afprøvet det en del med flere barnedåb og bryllupper), og så ville jeg selvfølgelig have et par bøger, lidt tegnegrej osv. med - og en æske rosiner eller andet nemt.
|
||||
|
||||
|
Det gør mig ondt.
Jeg ville bestemt tage hende med, især når hun er på et sprogligt niveau, hvor hun kan forberedes på det, samt I kan snakke om det efterfølgende.
|
||||
|
||||
|
Ja da - tag hende med. Der er sådan lidt livs-cyklus over det ikk?
Og når din mand står stand by og I desuden harlidt underholdning med, så er det bare helt fint. Lur mig om ikke hendes tilstedeværelse ved den (formentlige?) gravøl- kaffe bagefter vil bringe masser af smil frem.
|
||||
|
||||
|
Julius har været med til begravelse i sommers da han var godt 1½ og for nyligt da han var blevet 2. Begge gange har det føltes helt forkert hvis han ikke skulle med, da han jo har været barnebarn/oldebarn, og jeg tror at de ville have ønsket at han var med.
Det tog ca 45 min. Vi havde pusletasken med hvor der var lidt bøger, rosiner mm så det gik fint.
|
||||
|
||||
|
Jeg synes du skal tage ham med, det er lidt livsbekræftende at der er børn med til en begravelse, sådan lidt livets gang-agtigt.
Hvis det var et ungt menneske, hvor folk er dybt ulykkelige ville jeg ikke tage mit barn med, men når det er en ældre person og det er lidt mere naturligt synes jeg det er ok.... Håber du forstår hvad jeg mener.
|
||||
|
||||
|
Regn med, at det tager ca. 30-45 minutter i kirken og så begravelsen på kirkegården efterfølgende.
Børn er velkomne i kirken, men er der noget pjat, så tag hende ud af kirken. Sæt Jer evt. så I kan komme ud nemt. Man kan sagtens have en bog eller legetøj med (der ikke larmer) med til hende. Alt efter kirkens udformning kan man osse tit sætte dem på et tæppe på gulvet istedet for bænken. Forbered hende på orglet og på kisten. Mange børn reagerer på de ting. Evt. så kom i god tid, så I kan nå at gå kirken rundt med hende og se på blomstnerne og kirkerummet inden handlingen starter.
| Bookmarks |
| Tråd Menu | |
| Visninger | |
|
|