|
|
|||
|
|||
|
"Lettere" bekymret omkring vægtskøn hos JM
Jeg er i dag 36+0 og har været til JM. Tilstede var også en jm-stud. JM mærkede længe på min mave og sagde at hun havde svært ved at bedømme et vægtskøn pga babyens placering. Derfor siger hun at hun vil sende mig til vækstscanning. Hun siger dog at hun vil gætte på 2500-2700 gram og det er også det hun har noteret i min VJ. JM-stud er enig i skønnet.
Hun ringer så til Hvidovre hospital og jeg får en tid på mandag. Lige efter vækstscanningen skal jeg åbenbart så gå videre til AOMA afdelingen og få kørt en strimmel. JM siger at umiddelbart er hendes vægtskøn inden for normalen, men IKKE i forhold til min sidste graviditet og det er dét hun går op i. Min første datter blev født 39+5 (PKS) og vejede ca 3800 gram. Dengang blev hun ved 35+5 skønnet hos egen læge til 2800 gram. Så jeg tænker selv, at det kan da ikke være så slemt, men omvendt, så kører det rundt i hovedet på mig, hvorfor i alverden JM så sender mig til vækstscanning og strimmel og det gør bekymringen større og større. Og lægens skøn kan jo være helt anderledes end hvad en JM ville have skønnet hende til på samme tidpspunkt... Og jeg hader nærmest allerede mig selv for dette indlæg og sammenligninger med sidste graviditet for det er vel så individuelt og det er jo så kendt, at vægtskøn ofte kan skønnes forkert med stor forskel, men alligevel kan jeg ikke lade være med at sidde og spekulere over det! Så er det mon normen at ens børns fødselsvægt er nogenlunde ens? Det sagde JM nemlig når forældrene er de samme ved begge graviditeter. JM sluttede af med at sige at det kunne være pga problemer med moderkagens funktion og i så fald var det jo bedre at baby blev taget ud før tid - så derfor vækstscanning m.m. Og dét gør da min bekymring endnu større
|
|
|
||||
|
||||
|
Hvis hun udelukkende har skønnet ved at mærke på dig, synes jeg, du skal slappe af. Ofte skønner de jo helt hen i vejret. Fx blev Maja helt til det sidste skønnet til gnm.snit - og hun kom ud og vejede 4400!
|
||||
|
||||
|
Ej, det lyder altså mærkeligt, at man sådan skal sammenligne! Hvad så hvis ens første barn ligner sin mor helt vildt, og mor er et bette nips ....og ens næste barn er en tro kopi af farmand, der måske er kraftig og med en hel anden knoglebygning??
Jeg kan ikke se logikken i hendes udtalelse.....
|
|||
|
|||
|
Citat:
Men hvorfor sende mig til scanning m.m. som jo trods alt er en del mere ressourcekrævende end blot endnu en JM-konsultation
|
|
|
||||
|
||||
|
Min skønnede Alexander til 4500g 4 dage før fødslen og han vejede altså kun 3380g.
|
||||
|
||||
|
Citat:
|
||||
|
||||
|
Citat:
Det passede ihvertfald ikke her - Andrea vejede 3310 og Luna 4510
"There is inside you all of the potential to be whatever you want to be - all of the energy to do whatever you want to do. Imagine yourself as you would like to be, doing what yu want to do, and each day, take one step towards your dream. And though at times it may seem too dificult to continue, hold on to your dream. One morning you'll awake to find that you are the person you dreamed of - doing what you wanted to do - simply because you had the courage to believe in your potential and to hold on to your dream" Senest redigeret af LOVINGLY : 11. marts 2010 klokken 14:57 |
|
|
||||
|
||||
|
Min mindste vejede 450 gram mindre end sin storebror (2924 gram og 3385 gram), det er jo ikke vildt meget forskel, men lillebroren havde næsten ikke mere fostervand viste det sig og det kan jo betyde at moderkagens funktion er aftagende så det var godt han kom ud ved PKS ved 40+1 og jeg ikke gik 13 dage over som med Julius.
Maven var også mindre da jeg var højgravid med August. Min JM skønnede ham til 3200 gram dagen før PKS, de er begge født på Hvidovre og har samme forældre
|
|||
|
|||
|
Citat:
|
|
|
||||
|
||||
|
kan godt forstå du bliver bekymret af at blive sendt videre. men du mærker fint med liv og hjertelyd var som det skulle være.
hun sagde jo selv baby lå så det var svært at bedømme. og nyfødte af samme forældre behøver bestemt ikke være samme størrelse, speciel ikke så sent i graviditeten.
| Bookmarks |
| Tråd Menu | |
| Visninger | |
|
|