Tilbage   Jubii Debatforum > Børn > Graviditet og fødsel
Blogs FAQ Kalender Søg Dagens indlæg Marker Fora Læst

Svar

LinkBack Tråd Menu Visninger
Gammel 11. marts 2010, 14:20
Langtidsholdbar

Tilmeldingsdato: 27 05 2007
camylo har udmærket sigcamylo har udmærket sig
"Lettere" bekymret omkring vægtskøn hos JM

Jeg er i dag 36+0 og har været til JM. Tilstede var også en jm-stud. JM mærkede længe på min mave og sagde at hun havde svært ved at bedømme et vægtskøn pga babyens placering. Derfor siger hun at hun vil sende mig til vækstscanning. Hun siger dog at hun vil gætte på 2500-2700 gram og det er også det hun har noteret i min VJ. JM-stud er enig i skønnet.
Hun ringer så til Hvidovre hospital og jeg får en tid på mandag. Lige efter vækstscanningen skal jeg åbenbart så gå videre til AOMA afdelingen og få kørt en strimmel.

JM siger at umiddelbart er hendes vægtskøn inden for normalen, men IKKE i forhold til min sidste graviditet og det er dét hun går op i.
Min første datter blev født 39+5 (PKS) og vejede ca 3800 gram. Dengang blev hun ved 35+5 skønnet hos egen læge til 2800 gram. Så jeg tænker selv, at det kan da ikke være så slemt, men omvendt, så kører det rundt i hovedet på mig, hvorfor i alverden JM så sender mig til vækstscanning og strimmel og det gør bekymringen større og større. Og lægens skøn kan jo være helt anderledes end hvad en JM ville have skønnet hende til på samme tidpspunkt...

Og jeg hader nærmest allerede mig selv for dette indlæg og sammenligninger med sidste graviditet for det er vel så individuelt og det er jo så kendt, at vægtskøn ofte kan skønnes forkert med stor forskel, men alligevel kan jeg ikke lade være med at sidde og spekulere over det!

Så er det mon normen at ens børns fødselsvægt er nogenlunde ens? Det sagde JM nemlig når forældrene er de samme ved begge graviditeter.

JM sluttede af med at sige at det kunne være pga problemer med moderkagens funktion og i så fald var det jo bedre at baby blev taget ud før tid - så derfor vækstscanning m.m. Og dét gør da min bekymring endnu større
Svar med citat
Gammel 11. marts 2010, 14:28
atacamas Avatar
Kaffe er stærkt undervurderet!

Tilmeldingsdato: 20 11 2003
atacama has a reputation beyond reputeatacama has a reputation beyond reputeatacama has a reputation beyond reputeatacama has a reputation beyond reputeatacama has a reputation beyond reputeatacama has a reputation beyond reputeatacama has a reputation beyond reputeatacama has a reputation beyond reputeatacama has a reputation beyond reputeatacama has a reputation beyond reputeatacama has a reputation beyond repute
Hvis hun udelukkende har skønnet ved at mærke på dig, synes jeg, du skal slappe af. Ofte skønner de jo helt hen i vejret. Fx blev Maja helt til det sidste skønnet til gnm.snit - og hun kom ud og vejede 4400!
Gammel 11. marts 2010, 14:40
FruBerglunds Avatar
Erfaren

Tilmeldingsdato: 22 04 2006
FruBerglund er på rette vej
Ej, det lyder altså mærkeligt, at man sådan skal sammenligne! Hvad så hvis ens første barn ligner sin mor helt vildt, og mor er et bette nips ....og ens næste barn er en tro kopi af farmand, der måske er kraftig og med en hel anden knoglebygning??

Jeg kan ikke se logikken i hendes udtalelse.....
Gammel 11. marts 2010, 14:51
Langtidsholdbar

Citat:
Oprindeligt indlæg af atacama Vis Indlæg
Hvis hun udelukkende har skønnet ved at mærke på dig, synes jeg, du skal slappe af. Ofte skønner de jo helt hen i vejret. Fx blev Maja helt til det sidste skønnet til gnm.snit - og hun kom ud og vejede 4400!
Jamen lige præcis. Men hvorfor kan JM så ikke "slappe af" - hvorfor bliver hun bekymret? Det er dét som det meste af min bekymring går på. Hvis hun dog bare var helt rolig og havde givet mig en tid i næste uge hos hende, i håb om at hun evt bedre kunne mærke baby Men hvorfor sende mig til scanning m.m. som jo trods alt er en del mere ressourcekrævende end blot endnu en JM-konsultation
Svar med citat
Gammel 11. marts 2010, 14:51
sneakyfreakys Avatar
Langtidsholdbar

Tilmeldingsdato: 17 05 2003
sneakyfreaky has a reputation beyond reputesneakyfreaky has a reputation beyond reputesneakyfreaky has a reputation beyond reputesneakyfreaky has a reputation beyond reputesneakyfreaky has a reputation beyond reputesneakyfreaky has a reputation beyond reputesneakyfreaky has a reputation beyond reputesneakyfreaky has a reputation beyond reputesneakyfreaky has a reputation beyond reputesneakyfreaky has a reputation beyond reputesneakyfreaky has a reputation beyond repute
Min skønnede Alexander til 4500g 4 dage før fødslen og han vejede altså kun 3380g.
Gammel 11. marts 2010, 14:53
atacamas Avatar
Kaffe er stærkt undervurderet!

Tilmeldingsdato: 20 11 2003
atacama has a reputation beyond reputeatacama has a reputation beyond reputeatacama has a reputation beyond reputeatacama has a reputation beyond reputeatacama has a reputation beyond reputeatacama has a reputation beyond reputeatacama has a reputation beyond reputeatacama has a reputation beyond reputeatacama has a reputation beyond reputeatacama has a reputation beyond reputeatacama has a reputation beyond repute
Citat:
Oprindeligt indlæg af camylo Vis Indlæg
Jamen lige præcis. Men hvorfor kan JM så ikke "slappe af" - hvorfor bliver hun bekymret? Det er dét som det meste af min bekymring går på. Hvis hun dog bare var helt rolig og havde givet mig en tid i næste uge hos hende, i håb om at hun evt bedre kunne mærke baby Men hvorfor sende mig til scanning m.m. som jo trods alt er en del mere ressourcekrævende end blot endnu en JM-konsultation
Det er jo hendes job! Hvis hun har grund til nogen som helst bekymring, så skal du undersøges. Så selvom hun godt ved, at der er 90 % chance for, at hun bare mærker forkert, skal du jo stadig undersøges. Du ville jo også blive vred på hende, hvis det så om en måned viste sig, at din baby ikke voksede som den skal, ik?
Gammel 11. marts 2010, 14:55
LOVINGLYs Avatar
Kongelig

Tilmeldingsdato: 25 02 2004
LOVINGLY is a name known to allLOVINGLY is a name known to allLOVINGLY is a name known to allLOVINGLY is a name known to allLOVINGLY is a name known to allLOVINGLY is a name known to all
Citat:
Oprindeligt indlæg af camylo Vis Indlæg
Jeg er i dag 36+0 og har været til JM. Tilstede var også en jm-stud. JM mærkede længe på min mave og sagde at hun havde svært ved at bedømme et vægtskøn pga babyens placering. Derfor siger hun at hun vil sende mig til vækstscanning. Hun siger dog at hun vil gætte på 2500-2700 gram og det er også det hun har noteret i min VJ. JM-stud er enig i skønnet.
Hun ringer så til Hvidovre hospital og jeg får en tid på mandag. Lige efter vækstscanningen skal jeg åbenbart så gå videre til AOMA afdelingen og få kørt en strimmel.

JM siger at umiddelbart er hendes vægtskøn inden for normalen, men IKKE i forhold til min sidste graviditet og det er dét hun går op i.
Min første datter blev født 39+5 (PKS) og vejede ca 3800 gram. Dengang blev hun ved 35+5 skønnet hos egen læge til 2800 gram. Så jeg tænker selv, at det kan da ikke være så slemt, men omvendt, så kører det rundt i hovedet på mig, hvorfor i alverden JM så sender mig til vækstscanning og strimmel og det gør bekymringen større og større. Og lægens skøn kan jo være helt anderledes end hvad en JM ville have skønnet hende til på samme tidpspunkt...

Og jeg hader nærmest allerede mig selv for dette indlæg og sammenligninger med sidste graviditet for det er vel så individuelt og det er jo så kendt, at vægtskøn ofte kan skønnes forkert med stor forskel, men alligevel kan jeg ikke lade være med at sidde og spekulere over det!

Så er det mon normen at ens børns fødselsvægt er nogenlunde ens? Det sagde JM nemlig når forældrene er de samme ved begge graviditeter.

JM sluttede af med at sige at det kunne være pga problemer med moderkagens funktion og i så fald var det jo bedre at baby blev taget ud før tid - så derfor vækstscanning m.m. Og dét gør da min bekymring endnu større

Det passede ihvertfald ikke her - Andrea vejede 3310 og Luna 4510 (JM skønnede ellers Luna til at veje 3600 kun et par dage inden fødslen) Jeg skal også til vækst scanning i denne graviditet - muligvis skal jeg sættes igang før eller til termin hvis dette barn også viser sig at være stort. Jeg synes at det er rigtigt rart at blive fulgt lidt extra tæt - det giver trods alt en extra form for tryghed synes jeg
"There is inside you all of the potential to be whatever you want to be - all of the energy to do whatever you want to do. Imagine yourself as you would like to be, doing what yu want to do, and each day, take one step towards your dream. And though at times it may seem too dificult to continue, hold on to your dream. One morning you'll awake to find that you are the person you dreamed of - doing what you wanted to do - simply because you had the courage to believe in your potential and to hold on to your dream"

Senest redigeret af LOVINGLY : 11. marts 2010 klokken 14:57
Svar med citat
Gammel 11. marts 2010, 15:04
LadyPs Avatar
Søvn er for slapsvanse!

Tilmeldingsdato: 29 12 2003
LadyP has a reputation beyond reputeLadyP has a reputation beyond reputeLadyP has a reputation beyond reputeLadyP has a reputation beyond reputeLadyP has a reputation beyond reputeLadyP has a reputation beyond reputeLadyP has a reputation beyond reputeLadyP has a reputation beyond reputeLadyP has a reputation beyond reputeLadyP has a reputation beyond reputeLadyP has a reputation beyond repute
Min mindste vejede 450 gram mindre end sin storebror (2924 gram og 3385 gram), det er jo ikke vildt meget forskel, men lillebroren havde næsten ikke mere fostervand viste det sig og det kan jo betyde at moderkagens funktion er aftagende så det var godt han kom ud ved PKS ved 40+1 og jeg ikke gik 13 dage over som med Julius.
Maven var også mindre da jeg var højgravid med August.

Min JM skønnede ham til 3200 gram dagen før PKS, de er begge født på Hvidovre og har samme forældre
Gammel 11. marts 2010, 19:16
Langtidsholdbar

Citat:
Oprindeligt indlæg af atacama Vis Indlæg
Det er jo hendes job! Hvis hun har grund til nogen som helst bekymring, så skal du undersøges. Så selvom hun godt ved, at der er 90 % chance for, at hun bare mærker forkert, skal du jo stadig undersøges. Du ville jo også blive vred på hende, hvis det så om en måned viste sig, at din baby ikke voksede som den skal, ik?
Jo da, men jeg bryder mig bare ikke om hendes bekymring, og især fordi jeg ikke selv synes at hendes vægtskøn på 25-2700 gr i denne uge lyder af "så lidt"
Svar med citat
Gammel 11. marts 2010, 19:26
tabulas Avatar
Monster poster

Tilmeldingsdato: 16 09 2003
tabula is just really nicetabula is just really nicetabula is just really nicetabula is just really nicetabula is just really nice
kan godt forstå du bliver bekymret af at blive sendt videre. men du mærker fint med liv og hjertelyd var som det skulle være.

hun sagde jo selv baby lå så det var svært at bedømme.

og nyfødte af samme forældre behøver bestemt ikke være samme størrelse, speciel ikke så sent i graviditeten.
Svar med citat
Svar

Bookmarks

Tråd Menu
Visninger

Indlæg Regler
Du må ikke oprette nye tråde
Du må ikke svare på indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB kode er Til
Smilies er Til
[IMG] kode er Til
HTML kode er Fra
Trackbacks are Til
Pingbacks are Til
Refbacks are Til

Alle tider er GMT +2. Klokken er nu 01:59.

Copyright © 1995-2010 Jubii A/S