Lukket tråd
Viser resultater 1 til 8 af 8
  1. #1
    skattemusss Avatar
    skattemuss er offline Guddommelig skattemuss has much to be proud of skattemuss has much to be proud of skattemuss has much to be proud of skattemuss has much to be proud of skattemuss has much to be proud of skattemuss has much to be proud of skattemuss has much to be proud of skattemuss has much to be proud of skattemuss has much to be proud of skattemuss has much to be proud of
    Tilmeldingsdato
    11 08 2004
    Indlæg
    5.652
    Blog Indlæg
    1

    Spørgsmål Kan man frasige sig arv?

    Altså hvis nu jeg ikke er interesseret i nogensinde at arve fra min "far" - kan jeg så selv gøre det?

    Og hvordan gør jeg hvis altså jeg selv kan gøre det?

    Tror ikke han har formue alligevel, så det ikke derfor, vil bare gerne være fri.

    Han er altså ikke spor død.
    Men så jeg ude over den problem stilling en gang for alle.

    2902-1996 2710-1998 2704-2006 1610-2007

  2. #2
    Jies Avatar
    Jie
    Jie er offline Kongelig Jie har udmærket sig Jie har udmærket sig
    Tilmeldingsdato
    11 11 2003
    Indlæg
    4.556
    Ja, det kan du - har fundet lidt tekst (desværre lidt langt)

    Arveloven indeholder nogle regler om afkald på ventende arv, dvs. arveafkald som gives, medens arveladeren endnu lever. Er arveladeren død, kan der også gives arveafkald på den faldne arv. Dette emne angår fordele og ulemper ved både afkald på ventende og på falden arv.

    Ulempen ved arveafkald giver sig selv. Ved at give arveafkald fraskriver du dig din arveret for tid og evighed, og arveafkald bør derfor kun gives efter nøje overvejelser og når der foreligger specielle grunde hertil.

    Jeg vil på dette emne komme ind på tre forskellige tilfælde, hvor det kan være fornuftigt at give arveafkald: Afkald på grund af insolvens, afkald for at spare boafgift og afkald mod vederlag som alternativ til et skifte.

    1. Det første tilfælde er den desværre meget velkendte situation, at du som arving må se i øjnene, at du er så dybt forgældet, at arven efter dine forældre udelukkende kommer dine kreditorer til gode. Hvis du har børn, vil det være nærliggende for dig, at du giver personligt afkald på arven efter dine forældre, således at arven ved dine forældres død går direkte til dine børn - og dermed uden om dine kreditorer.

    Et afkald af denne type er fuldt ud lovligt, hvis du vel at mærke får givet afkaldet, medens dine forældre endnu lever. Er den ene af dine forældre død, og sidder den længstlevende i uskiftet bo, kan du fuldt lovligt give afkald på arven efter begge forældre ved et arveafkald over for den længstlevende af forældrene. Dine kreditorer kan ikke få tilsidesat et afkald på ventende arv ved at erklære dig konkurs, medmindre arveafkaldet er givet på arveladerens dødsleje og derfor må sidestilles med afkald på falden arv.

    Venter du med at give arveafkald til efter at arven er faldet, kan arveafkaldet derimod omstødes, hvis dine kreditorer inden to år efter afkaldet erklærer dig konkurs, og afkald på arv begrundet i insolvens bør derfor altid gives som et afkald på ventende arv.

    Et afkald på ventende arv kan dog i visse tilfælde begrænse dine muligheder for senere at få en gældssanering.

    Et afkald på ventende arv til fordel for dine børn kan oven i købet gives på den måde, at du forbeholder dig en livsvarig rentenydelsesret eller brugsret til kapitalen. Du kan da på livstid få udbetalt renterne af f. eks. en arvet obligationsbeholdning, men du kan ikke disponere over kapitalen, da denne tilhører dine børn. Dine kreditorer kan ikke gøre udlæg i kapitalen, da denne tilhører dine børn, og de kan heller ikke gøre udlæg i din ret til at hæve renterne eller til at bruge en fast ejendom. Når du dør, bortfalder rentenydelsesretten, og kapitalen tilhører dine børn ubeskåret.

    Den her skitserede løsning er bedre end en løsning, hvor dine forældre båndlægger din arv på livstid. I denne situation kan dine kreditorer heller ikke gøre udlæg i den båndlagte arv, men ved din død bortfalder båndlæggelsen, og dine kreditorer skal da dækkes i dødsboet, før dine børn får nogen del af kapitalen.

    Vi vil råde dig til at drøfte et eventuelt arveafkald af denne type med en advokat, som kan bistå med at formulere arveafkaldet rigtigt. Husk i denne forbindelse også at give afkald på eventuelle livsforsikringssummer m.v., da det langt fra er sikkert, at et afkald på arv også omfatter afkald på eventuelle forsikringssummer.

    2. Det andet tilfælde, hvor det kan være meget fornuftigt at give arveafkald, er den situation at du som arving slet ikke har økonomisk behov for arven, og hvor et arveafkald da er begrundet i et ønske om at spare boafgift. Hvis du ikke har økonomisk behov for arven, vil det være nærliggende at lade hele arven eller i hvert fald en del af denne gå videre til næste generation. Hvis du f.eks. skal arve et beløb på 200.000 kr. efter din broder, skal du betale en boafgift på mellem 25% og 36,25%. Hvis du giver afkald på arven til fordel for dine to børn, kommer disse til at betale den samme afgift som du skulle have betalt. Men dine børn sparer den senere boafgift mellem dig og dine børn. Denne afgift er som bekendt på 15% af den del af boet, som overstiger 236.900 kr.(2005)

    Medens arveafkald begrundet i dit økonomiske uføre altid bør ske som et afkald på ventende arv, kan afkald begrundet i det modsatte, nemlig manglende behov for arven godt vente til efter at arven er faldet. Hvis dødsfaldet er sket d. 01.01.1997 eller senere skal arveafkaldet være givet over for skifteretten, inden indlevering af den endelige boopgørelse, dog senest inden udlodningen i boet påbegyndes. Det kan du læse mere om på emne nr. 863.

    3. Det tredie tilfælde, hvor arveafkald kan være fornuftigt, er den situation, hvor du gerne vil have din arv, men omvendt gerne vil være fri for at blive indblandet i et egentligt skifte af dødsboet med alt, hvad det indebærer. Som et eksempel vil jeg nævne, at din far er blevet gift for anden gang og efterlader sig en ny hustru og et eller flere børn med den nye hustru. Efter din fars død, kan hustruen ikke sidde i uskiftet bo, medmindre du samtykker hertil, og dette kan du have mange gode grunde til at modsætte dig. Du kan da i stedet for få din arv efter din fader udbetalt på den måde, at du giver arveafkald efter din fader mod et vederlag svarende til den arv, som du skulle have, hvis boet blev skiftet.
    Never underestimate the power of stupid people in large groups.

  3. #3
    skattemusss Avatar
    skattemuss er offline Guddommelig skattemuss has much to be proud of skattemuss has much to be proud of skattemuss has much to be proud of skattemuss has much to be proud of skattemuss has much to be proud of skattemuss has much to be proud of skattemuss has much to be proud of skattemuss has much to be proud of skattemuss has much to be proud of skattemuss has much to be proud of
    Tilmeldingsdato
    11 08 2004
    Indlæg
    5.652
    Blog Indlæg
    1
    Tusind tak for det lange svar, det giver fint mening men stiller nogle flere spørgsmål.

    Kan jeg ikke give afkald på evt. arv uden at mine børn så står som arvinger i stedet, jeg har intet haft med manden at gøre i mere end et årti og ønsker heller ikke at få det igen, han er gift for ? antal gange, det ville være bedst for alle parter hvis jeg bare frasage mig alt.
    Lidt groft på mine ungers vejne at gøre det, men som sagt ved jeg at manden ikke er rig, det er såkaldte småpenge det ville være tale om hvis det kom til den sag og det ikke efter min mening værd at skabe splid om.

    Hvorhenne kan jeg gøre det, skal jeg igennem advokater eller kommunale instanser?

    2902-1996 2710-1998 2704-2006 1610-2007

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    20 01 2005
    Indlæg
    15.958
    Blog Indlæg
    7
    Du kan indgive arveafkald til skifteretten og det er muligt at afgive et totalt arveafkald (det hedder vist noget specielt) så du bliver helt arveløs efter din far. Dermed er dine børn også ude af arvefølgen
    Hvis det er fakta, så benægter jeg fakta
    Rigtige mænd kører bil med mere end 350 hk
    ramt af Amors pil

  5. #5
    Jies Avatar
    Jie
    Jie er offline Kongelig Jie har udmærket sig Jie har udmærket sig
    Tilmeldingsdato
    11 11 2003
    Indlæg
    4.556
    Hvis du vil være helt sikker på, at det bliver gjort korrekt, så burde du nok kontakte en advokat Lad ham hjælpe dig.
    Never underestimate the power of stupid people in large groups.

  6. #6
    CatOnIces Avatar
    CatOnIce er offline Langtidsholdbar CatOnIce is a jewel in the rough CatOnIce is a jewel in the rough CatOnIce is a jewel in the rough
    Tilmeldingsdato
    26 10 2004
    Indlæg
    2.020
    Ja, du kan give et såkaldt "blankt arveafkald"; det betyder, at hverken du eller dine livsarvinger, her dine børn eller børnebørn mv., kommer til at arve pågældende.

    Du skal give arveafkald, før vedkommende dør. Ellers er arven faldet, og det betyder, at dine evt. kreditorer kan gøre udlæg i arven, når skifteretten senere har opgjort boet.
    Egoisme er ikke egenkærlighed, men en umådelig passion for jeg`et...
    - Aristoteles

  7. #7
    skattemusss Avatar
    skattemuss er offline Guddommelig skattemuss has much to be proud of skattemuss has much to be proud of skattemuss has much to be proud of skattemuss has much to be proud of skattemuss has much to be proud of skattemuss has much to be proud of skattemuss has much to be proud of skattemuss has much to be proud of skattemuss has much to be proud of skattemuss has much to be proud of
    Tilmeldingsdato
    11 08 2004
    Indlæg
    5.652
    Blog Indlæg
    1
    Citat Oprindeligt indlæg af skinkeben
    Men kunne det evt. være at dine børn blev sure / skuffede, hvis han døde en dag om "100 år", og dine børn syntes det ville være skønt med 30 eller 50.000 ?

    Jeg tror faktisk jeg ville blive lidt halvtosset på mine forældre, hvis de havde bestemt om jeg skulle arve. -Det kan jo også ske at dine børn en dag, uden om dig, er interesseret i at kontakte deres morfar ? -Evt. skabe et forhold til ham. De kan formodentlig nå at blive voksne, mens han stadig lever. -I sådan et tilfælde, ville jeg synes det var kritisk, at du havde givet afkald på arv på deres vejne.

    Bare en tanke. -Måske skulle du nøjes med selv at give afkald på arven.

    Sk
    Tja.

    Han er midt i 60'erne, har altid "pralet" af sin egen bundløse gæld, altid betragtet mig som rotteyngel (horerunge) der ikke var andet end penge ud af hans lomme (=børnepenge da min mor var igennem fadderskabssag da han nægtede alt kendskab til mig)
    Han har set min søn en gang, min datter 2-3 gange og de gange var hans eneste kommentar til sine såkaldte børnebørn, de stakler - tøsen ligner jo dig.
    Og hvad kontakt jeg ellers har med min 'rigtige' familie der kender til ham, så bliver der aldrig nogen formue, derfor mit ønske om at blive helt fri af manden som aldrig har gjort mig andet end ondt.

    Jeg har intet forhold til ham og ønsker det heller ikke, han får indimellem kærlige anfald hvor han bare selv tror han er verdens bedste far og på mystisk vis har glemt alt han har foretaget sig, som regel i en brannert og hvad skal jeg dog bruge det til nu, og hvad skal mine børn dog bruge det til?

    Men forstår godt din tanke om manden engang kunne blive rig og efterlade mine unger en masse, som jeg så snød dem for med min egoistiske handling.

    Men tror bare ikke det bliver muligt.

    Jeg ville fjerne hans navn på min dåbsattest hvis jeg kunne, dem blev fremsendt i ny udgaver til mig da jeg blev myndig, en hvor faderen var ukendt og en hvor hans navn så stod på.

    2902-1996 2710-1998 2704-2006 1610-2007

Indlægsregler

  • Du må ikke oprette nye tråde
  • Du må ikke svare på indlæg
  • Du må ikke vedhæfte filer
  • Du må ikke redigere dine indlæg